tirsdag 26. april 2016

Utfordring dag 27!

Jeg har trent masse med hundene i dag.
Først var det en nesearbeidsøkt før frokost med Beetle og Dis. Etter frokost fikk Ettra jobbe med htm. Deretter var det tur med Beetle og Dis med innlagt trening av ymse slag, finn en stein og klarte oppå, fvf, innkalling osv. De fant også et spor som var lagt til en annen hund - og pinnene i sporet. Vi hla dem fint tilbake og håpte at vi ikke ødela for mye - antageligvis var sporet allerede gått siden vi ikke så noen. Ny treningsøkt med Ettra etter turen, denne gang i sentrum på en parkeringsplass. Avsluttet dagen med en ny nesearbeidsøkt med Beetle mens resten spiste.
Her fra dagens tur, oppe på ei velta rot.
Jeg har filmet, en del. Men ingenting var verdt å vise. En ting er at kvaliteten ikke var noe særlig, det som var verre var at timingen min var dårlig under nesearbeidet, fordi jeg ikke kunne bruke klikkeren på Beetle. Vi jobber fortsatt med Dis på å holde roen mens jeg trener andre hunder, men klikkeren har vi enda ikke reintrodusert, det er han ikke klar for. Evt er det jeg som ikke er klar for å være så flink som trener. ;-) Vi er uansett ikke helt der. Og da blir timingen off, for hun er kjapp. Jeg ser det igjen og igjen på filmene og jeg får helt spader av det. Må tenke ut noe der. Fort.


En annen ting jeg ser er at Beetle ikke alltid slutter å jobbe når jeg sier belønningsordet. Hun må bare gjøre seg ferdig først, ser det ut som. Selv med knallbra belønning ser jeg dette. Det er noe vi må jobbe litt med - og der har jeg en liten plan.


En tredje ting jeg bet meg merke i, som jeg uansett vil gjøre noe med er at dyp-konsentrasjonsøvelser som nesearbeid er ikke lurt å gjøre mens Beetle venter på maten sin. Hun ble en smule hektisk.


Ettra filmet jeg dessverre ikke, kjedelig for der følte jeg at vi hadde et supert samarbeid, og det hadde vært greit å se om det faktisk stemte. I sentrum brukte vi snusing som belønning - skal si det mistet interessen fort som belønning - 2-3 repetisjoner med snusing som belønning og: gi meg tauleken min altså!! Det er helt fint! Jeg liker det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar