torsdag 18. januar 2018

Dag 6 med ny hund

Så er vi begynt å falle litt på plass. Fått meg noen overraskelser både her og der, men alt i alt går det finfint.

Heldigvis gikk det ganske fort for Paladin å få tillit til meg. Når han endelig kom og la seg hos meg helt frivillig, skubbet snuten i hånda mi for å få meg til å kose med han var det som en gedigen byrde ble løftet fra skuldrene mine. Ble så glad på hans vegne, det er ikke godt å være helt alene og redd i en verden man ikke forstår. Neste dag var han mitt nye klistermerke.


Opprinnelig hadde jeg planer om å trene masse ting og tang med han. Kassa, koordineringsoppgaver, kroppsbeherskelse og styrke. Har han trøbbel med hofta vil jeg at han skal ha masse god muskulatur til hjelp for han. Men så dukket det opp helt andre ting jeg måtte ta meg av først.
1. Katten
Han er ekstremt giret på katten. Hadde håpet at han skulle roe seg på katten litt av seg selv når de fikk litt tid sammen, men det har ikke skjedd. Tvert imot har det eskalert til det nivået at han vekte meg flere ganger i natt for å gå ut og søke etter henne! Valper kan man ikke akkurat si: tror ikke på deg. Da har man typisk dammer eller det som verre er i senga. Så etter en søvnløs natt har jeg endret litt på planen min. Flyttet kattematen lengre bort fra der jeg og Paladin liker å oppholde oss. Samtidig starter jeg å trene med en gang Paladin ser katten. Han stoppes hver gang han forsøker å oppsøke katten. Til nå har vi bare trent det Paladin tilbyr. Jeg leker med tanken på å trene dekk, siden det er enkelt og greit, lett å justere vanskelighetsgrad og opprettholde kontroll over ting som kan skje. Samtidig ønsker jeg at det på sikt skal bli et avslappet forhold mellom de. Der begge kan bevege seg fritt og synes det er greit og uproblematisk. Så litt usikker på om det er lettere å gå via dekk eller om jeg bare skal jobbe med f.eks noe som kindereggøvelsen. Får se hvor jeg ender der. Jeg håper at jeg en dag kan få et sånt bilde av han og katten.

2. Hundene
Jeg var forberedt på at det kunne bli ganske vanskelig mellom hundene. Og da spesielt mellom Dis og Paladin. Så hadde lagt opp en veldig strikt plan for den første tiden deres sammen. Enten så fungerte planen knallbra, eller så overdrev jeg veldig, for hundene går veldig bra sammen. Paladin hadde en liten tendens til å "gå i" dersom jeg hadde vært ute med en av de andre hundene og han ikke fikk være med. Med 5 hunder skjer det ganske ofte, så det måtte jeg selvsagt fikse tvert. Startet med å ta med meg godbiter og hver gang jeg hadde vært ute med en av hundene gikk jeg rett inn til han og gav han noen godbiter. Løste problemet umiddelbart og har ikke sett noe mer til det. Han kunne også "gå i" om en av de andre hundene kom bort til han og hilste mens jeg var der. Der startet jeg med å belønne han mens den andre hunden var på vei mot han. Ikke sett noe mer til det heller. "Gå i" høres veldig ille ut, men jeg vil kalle det noe ala en advarsel, heller enn et angrep. Uansett, alle hundene fungerer nå bra sammen. Jeg slipper de ikke løs ute med det første, faktisk vil jeg lære de å gå tur i bånd sammen før jeg lar de løpe mye sammen. Tror det vil forenkle båndjobben veldig.
Her ser dere et nydelig bilde Paladin, Ettra og Dis. Morsomt nok har Ettra faktisk løpetid her og både Paladin(5mnd, det var tidlig nok!) og Dis er godt klar over det! De snorksover alle tre. Det tegner godt.

3. Generelle ting
Han trenger mye innkallingsjobb. Har en mye større radius enn jeg er komfortabel med, så dette må vi jobbe mye med.
Hoppe på ting og å stjele ting må jeg også legge inn en del arbeid på. Vi er godt i gang og det begynner allerede å hjelpe, men dette vil nok ta litt tid.
Gå fint i bånd går veldig bra på vei hjemmefra, men på tilbakeveien drar han seg hjemover. Så vi begynner der.

Det er nå på tide å begynne å trene på de morsomme tingene! Vi har allerede begynt med stillingsskift til avstanden. Vi går for låste frambein og det ser allerede ganske bra ut. Har så vidt begynt å jobbe med fvf og utgangsposisjon, her har han en finfin plassering og jeg gleder meg til å se hvordan dette kan utvikle seg.
Det aller morsomste var at han i dag for første gang tok initiativ til lek med meg. Et stort skritt i riktig retning! Så spent på hvordan det utvikler seg videre.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar